آژانس تبلیغاتی ایده راهیاب

تفاوت بین UX و UI چیست؟

تفاوت بین UX و UI چیست؟

مقایسه UX و UI 

UX (تجربه کاربر) و UI (رابط کاربری) دو اصطلاح وابسته به هم هستند. در حالی که UI به طور کلی با تعامل بین کاربران و سیستم‌های کامپیوتری، نرم‌افزارها و برنامه‌ها سروکار دارد، UX به طور کلی به تجربه کلی کاربر از یک برند، محصول یا خدمات می‌پردازد. به عنوان مثال، رابط کاربری تمایل دارد با ویژگی‌های واقعی دستگاه مانند صفحه نمایش، دکمه‌ها، ویژگی‌های پیمایش و صدا انجام دهد. تجربه کاربری اصطلاح کلی تری است که به هر چیزی که کاربر از ابتدا تا انتها تجربه می کند، می پردازد. مردم اغلب UI و UX را اشتباه می گیرند زیرا این دو ارتباط نزدیک دارند. رابط کاربری بخش مهمی از تجربه کلی کاربر است زیرا بخشی از دستگاهی است که کاربر بیشتر با آن تعامل دارد، اما کل تجربه کاربر را در یک وب سایت یا پلتفرم پوشش نمی دهد.

یکی از استعاره های رایج برای UI در مقابل UX مقایسه آنها با رستوران ها است. اگر UI بشقاب، ظروف نقره و دستمال سفره است، UX نورپردازی، موسیقی و خدمات مشتری است که تجربه غذاخوری شما را تسهیل می کند. درک تفاوت بین UI و UX بسیار مهم است، به خصوص اگر علاقه مند به کار حرفه ای روی آنها هستید، زیرا هر کدام به مجموعه مهارت های متفاوتی نیاز دارند. در این مقاله، معنی این اصطلاحات، نحوه ارتباط آنها و تفاوت بین UI و UX را بررسی می کنیم.

UX چیست؟

تجربه کاربری (UX) با تجربه کلی کاربران در هنگام تعامل با یک محصول سروکار دارد. استفاده از محصولاتی که با در نظر گرفتن تجربه کاربر طراحی شده اند آسان است و تجربه مثبتی را ارائه می دهد. از این نظر، UX با تجربه احساسی یک کاربر با یک محصول ارتباط خارجی دارد.  این فقط به استفاده عملی از یک سیستم مربوط نمی شود، بلکه به تجربه کلی کاربر با یک نام تجاری از ابتدا تا انتها مربوط می شود. برای طراحی یک تجربه کاربری مثبت، مهم است که کاربر خود و نیازها، اهداف و مبارزات او را درک کنید در فضای دیجیتال، UX تمایل دارد با سهولت استفاده و اینکه آیا کاربر قادر به دستیابی به هدف نهایی بوده است، سروکار دارد. به عنوان مثال، یک وب سایت تجارت الکترونیک را در نظر بگیرید. آیا پیمایش وب سایت آسان است؟ از پیدا کردن یک محصول تا بررسی، آیا مراحل متوالی برای کاربر بصری است؟ اینها سوالات UX هستند.

تجربه کاربر ممکن است مثبت، منفی یا خنثی باشد. با توجه به تحقیقات ، تسهیل تجربه کاربری مثبت شامل عناصری مانند مدیریت پروژه، تحقیقات کاربر، معماری اطلاعات، طراحی بصری، استراتژی محتوا، تجزیه و تحلیل، دسترسی و رابط کاربری است. با طراحی با در نظر گرفتن نیازهای کاربران، معمولاً از طریق تحقیق و آزمایش کاربر، UX به تجربه بهتر مشتری کمک می کند. برخی از نمونه‌های تجاری UX شامل تضمین کیفیت منظم در یک سایت تجارت الکترونیکی می‌شوند تا مطمئن شوید که سبد خرید به درستی کار می‌کند یا از نقشه‌های حرارتی برای تعیین اینکه آیا کاربران به اطلاعات مورد نیاز خود می‌رسند یا خیر. این داده ها ممکن است برای بهینه سازی تجربه کاربر استفاده شوند.

UI چیست؟

هنگام تجزیه و تحلیل توابع UI در مقابل UX، رابط کاربری (UI) یک رویکرد فنی تر است که به بهینه سازی تعامل بین افراد و سیستم های رایانه ای می پردازد. این به پیش بینی نیازهای کاربران و ایجاد ورودی های خاص برای رساندن کاربر به جایی که نیاز دارد و می خواهد برود متکی است. UI بخشی از UX است، اگرچه همه این اصطلاح را در بر نمی گیرد. همچنین از طراحی بصری، معماری اطلاعات و طراحی تعاملی استفاده می کند. UI همه چیز در مورد طراحی رابط برای کمک به یک تجربه کلی بهتر کاربر است. از طریق استفاده از نمادها، دکمه‌ها، عناصر بصری، رنگ، طراحی واکنش‌گرا و معماری اطلاعات، یک طراح رابط کاربری سعی می‌کند تعامل با یک دستگاه دیجیتال را تا حد امکان بصری کند.

برخی از نمونه‌های برنامه‌های تجاری شامل طراحی نقشه سایت با سلسله مراتب محتوای واضح است تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند یا از طراحی بصری مانند دکمه‌های رنگی روشن استفاده کنند تا به کاربران کمک کند تا یک فراخوان برای اقدام مشخص را انجام دهند. بهترین شیوه های UI اولیه شامل ساده، سازگار و به روز نگه داشتن موارد است.

شباهت UX و UI 

هنگام مقایسه UI و UX، هر دو فرآیندها و سیستم ها را با در نظر گرفتن کاربر توسعه می دهند. یکی بر تجربه کلی تمرکز دارد، در حالی که دیگری بر فرصت های تعامل از طریق رسانه های دیداری و شنیداری متمرکز است. رابط کاربری بخشی از تجربه کاربر است. در واقع، یک طراح تجربه کاربری ممکن است در تحقیقات کاربری خود بینش هایی را کشف کند. با این حال، UX بسیار گسترده تر است و به تجربه شروع تا پایان یک محصول یا سیستم می پردازد.

UX ارتباط زیادی با ساخت برند دارد. یک UX مثبت ممکن است از رقبا پیشی بگیرد و بازار را به خود جلب کند.سهولت تحویل یک روزه یا دو روزه این روش خرید را برای مصرف کنندگان بسیار جذاب کرده است. طراحی رابط کاربری آمازون با چیدمان وبسایت، نوار جستجو و وضوح اطلاعات در صفحات محصول سروکار دارد. طراحان رابط کاربری ممکن است به این فکر کنند که مشخص کنند یک محصول برای ارسال دو روزه از طریق استفاده از نمادها واجد شرایط است یا خیر، یا یک دکمه روشن بسازند تا کاربران را تشویق به بررسی با یک کلیک کنند. از سوی دیگر، طراحان UX ممکن است سوالاتی از این قبیل بپرسند: آیا مشتری محصول مورد نظر خود را پیدا کرده است؟ زمانی که قرار بود رسید؟ UX با تجربه کلی سروکار دارد در حالی که UI با ویژگی های نحوه تعامل کاربر با اجزای بصری و فنی سایت سروکار دارد.

همانطور که می بینید، UX و UI فرآیندهای بسیار مشابه و مرتبط با یکدیگر هستند، که اغلب درک کامل UI در مقابل UX را دشوار می کند. برای گیج‌کننده‌تر شدن اوضاع، مدیران استخدام ممکن است آگهی‌های شغلی بنویسند تا مجموعه مهارت‌های UI و UX را در یک نقش قرار دهند. بخشی از این مربوط به زمینه های نسبتاً جوان بودن UX و UI است. و در حالی که به هم مرتبط هستند، این دو زمینه هنوز متفاوت هستند. بر اساس یک نظرسنجی برخی از عناوین شغلی متداول تجربه کاربر عبارتند از:

محقق کاربر  /  معمار و مهندس تجربه کاربری  /  طراح تعامل  /  طراح رابط  /  کارشناس قابلیت استفاده  /  معمار اطلاعات  /  طراح گرافیک 

 

 

 تفاوت UI و UX 

در حالی که UX و UI به هم مرتبط هستند . اول، UI به طور خاص با دستگاه های دیجیتال و توانایی افراد در استفاده از آنها سروکار دارد. تجربه کاربری اصطلاحی است که به طور گسترده‌تر به تعامل با یک برند، محصول یا خدمات می‌پردازد. در حالی که اغلب در زمینه دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد، تجربه کاربر نباید در مورد محصولات دیجیتال باشد. تفاوت دیگر بین UI و UX: UX بیشتر به این است که یک محصول چه احساسی در شما ایجاد می کند، در حالی که UI بیشتر به ظاهر آن است. به عنوان مثال، یک وب سایت ممکن است عالی به نظر برسد اما استفاده از آن واقعاً سخت باشد (UI عالی اما UX وحشتناک)، یا برعکس. به این ترتیب، UX و UI دست به دست هم می دهند.

با این حال، طراحان UI در مقابل UX ممکن است از مجموعه مهارت‌های متفاوتی استفاده کنند و تمایل دارند در مراحل مختلف فرآیند کار کنند.

از آنجایی که طراحان تجربه کاربری با تحقیق گسترده در مورد کاربران برای درک اهداف و نقاط دردسر آنها شروع می‌کنند، UX در درجه اول قرار دارد. آنها معمولاً کل سفر کاربر را نقشه برداری می کنند و راه های بهبود آن را یادداشت می کنند. گاهی اوقات، آنها از یافته های خود قالب سیمی ایجاد می کنند. سپس، یک طراح رابط کاربری توصیه‌های UX را عملی می‌کند. برای مثال، بر اساس سفر کاربر و فریم‌های سیمی، تغییرات را در یک وب‌سایت پیاده‌سازی می‌کنند. در این مرحله، یک طراح UI هنگام توسعه طرح هایی که نیازهای کاربران را برآورده می کند، ملاحظات طراح UX را در نظر می گیرد. همچنین ممکن است یک حلقه بازخورد بین تجربه کاربر و رابط کاربری وجود داشته باشد. طراحان UX ممکن است یک رابط را هنگامی که یک طراح UI ایجاد کند، آزمایش کنند.

به طور خلاصه، طراحان UX از تحقیقات کاربر، استراتژی و توسعه محتوا برای فکر کردن به تجربه مشتری نهایی استفاده می کنند. طراحان رابط کاربری از تحقیقات طراحی، برندسازی و طراحی واکنش‌گرا برای ترجمه ظاهر و احساس یک محصول دیجیتال در دستگاه‌ها استفاده می‌کنند. برای درک پتانسیل درآمد و چشم انداز شغلی برای یک طراح رابط کاربری در مقابل UX،میزان درآمد شما در این موقعیت ها به عوامل مختلفی مانند موقعیت مکانی، تجربه و نوع کارفرما بستگی دارد. مسیر شغلی برای هر یک از این موقعیت ها متفاوت است.

UX و دنیای دیجیتال

با این حال، علیرغم اینکه یک اصطلاح علمی است، استفاده از آن از زمان پیدایش تقریباً به طور کامل در زمینه های دیجیتال بوده است. یکی از دلایل این امر این است که صنعت فناوری در زمان اختراع این اصطلاح شروع به انفجار کرد. اساساً، UX برای هر چیزی که می‌توان تجربه کرد کاربرد دارد – چه یک وب‌سایت، یک دستگاه قهوه‌ساز یا بازدید از سوپرمارکت. بخش “تجربه کاربر” به تعامل بین کاربر و یک محصول یا خدمات اشاره دارد. بنابراین، طراحی تجربه کاربر، تمام عناصر مختلفی را در نظر می گیرد که این تجربه را شکل می دهد.

طراحی UX شامل چه چیزی است؟

یک طراح UX به این فکر می کند که این تجربه چه احساسی در کاربر ایجاد می کند و چقدر آسان است که کاربر بتواند وظایف مورد نظر خود را انجام دهد. آنها همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل وظایف را انجام می دهند تا ببینند که کاربران چگونه وظایف را در جریان کاربر انجام می دهند.

  • هدف نهایی طراحی UX ایجاد تجربیات دلپذیر آسان، کارآمد، مرتبط و همه جانبه برای کاربر است.
  • طراحی تجربه کاربری فرآیند توسعه و بهبود کیفیت تعامل بین کاربر و تمام جنبه های یک شرکت است.
  • طراحی تجربه کاربر، در تئوری، یک عمل غیر دیجیتالی (علم شناختی) است، اما عمدتاً توسط صنایع دیجیتال استفاده و تعریف می‌شود.
  • طراحی UX مربوط به تصاویر نیست. بر احساس کلی تجربه تمرکز دارد.

UI و دنیای دیجیتال

برخلاف UX، طراحی رابط کاربری یک اصطلاح کاملا دیجیتالی است. رابط کاربری نقطه تعامل بین کاربر و یک دستگاه دیجیتال یا محصول است – مانند صفحه لمسی گوشی هوشمند یا صفحه لمسی که برای انتخاب نوع قهوه از دستگاه قهوه ساز استفاده می کنید.

در رابطه با وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها، طراحی UI ظاهر، احساس و تعامل محصول را در نظر می‌گیرد. همه چیز در مورد اطمینان از این است که رابط کاربری یک محصول تا حد امکان بصری باشد، و این به این معنی است که هر عنصر بصری و تعاملی را که ممکن است کاربر با آن مواجه شود به دقت در نظر بگیرید. یک طراح رابط کاربری به آیکون ها و دکمه ها، تایپوگرافی و طرح های رنگی، فاصله گذاری، تصاویر و طراحی پاسخگو فکر می کند.

طراحی UI شامل چه چیزی است ؟

مانند طراحی تجربه کاربری، طراحی رابط کاربری نیز نقشی چند وجهی و چالش برانگیز است. مسئولیت انتقال توسعه، تحقیق، محتوا و چیدمان محصول به تجربه ای جذاب، راهنما و پاسخگو برای کاربران است.

ما در بخش چهار به فرآیند طراحی UI و وظایف خاصی که یک طراح UI می تواند انتظار داشته باشد نگاه خواهیم کرد. قبل از اینکه تفاوت‌های اصلی بین UX و UI را در نظر بگیریم، بیایید به سرعت در مورد طراحی رابط کاربری (UI) خلاصه کنیم:

  • طراحی رابط کاربری یک عمل کاملا دیجیتالی است. همه عناصر بصری و تعاملی یک رابط محصول را در نظر می گیرد – از جمله دکمه ها، نمادها، فاصله، تایپوگرافی، طرح های رنگی، و طراحی پاسخگو.
  • هدف طراحی UI هدایت بصری کاربر از طریق رابط محصول است. همه چیز در مورد ایجاد یک تجربه بصری است که کاربر نیازی به فکر کردن بیش از حد ندارد!
  • طراحی UI نقاط قوت و دارایی‌های بصری برند را به رابط محصول منتقل می‌کند و مطمئن می‌شود که طراحی منسجم، و از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر است.
  • اکنون ما یک تعریف واضح از UX و UI داریم، بیایید تفاوت های کلیدی بین این دو را در نظر بگیریم.

طراحی UX و طراحی UI چگونه با هم کار می کنند؟

ما تفاوت های بین UX و UI را بررسی کرده ایم. حالا بیایید نگاهی به نحوه کار آنها با هم بیندازیم. ممکن است تعجب کنید که آیا یکی از دیگری مهم تر است، اما واقعیت این است که هر دو بسیار مهم هستند! به من اجازه دهید از هلگا مورنو، طراح و متخصص نقل قول کنم، که آن را به شیوایی در مقاله‌اش شکاف بین طراحی UX و UI بیان کرده است:

«چیزی که عالی به نظر می رسد اما استفاده از آن دشوار است، نمونه ای از رابط کاربری عالی و UX ضعیف است. در حالی که چیزی بسیار قابل استفاده که وحشتناک به نظر می رسد، نمونه ای از UX عالی و رابط کاربری ضعیف است. همانطور که می بینید، UX و UI کاملاً دست به دست هم می دهند، و در حالی که میلیون ها نمونه از محصولات عالی با یکی و نه دیگری وجود دارد، تصور کنید زمانی که در هر دو زمینه قوی تر بودند، چقدر موفق تر بودند.

طراحی UI مانند بستنی روی کیک UX است. تصور کنید که ایده شگفت انگیزی برای یک اپلیکیشن دارید. چیزی که به وضوح در بازار وجود ندارد و می تواند واقعاً زندگی مردم را برای بهتر شدن تغییر دهد. شما یک طراح UX را استخدام می‌کنید تا تحقیقات کاربر را انجام دهد و به شما کمک کند تا بفهمید برنامه شما دقیقاً چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه کل سفر کاربر باید ترسیم شود.

برنامه شما چیزی را ارائه می دهد که مخاطب هدف شما به آن نیاز دارد و می خواهد. با این حال، هنگامی که آن را دانلود می کنند، متوجه می شوند که متن روی هر صفحه به سختی خوانا است (متن زرد را در پس زمینه سفید در نظر بگیرید). علاوه بر این، دکمه ها خیلی به هم نزدیک هستند. آنها به اشتباه دکمه اشتباه را می زنند! این یک مورد کلاسیک از UI بد است که UX خوبی را از بین می برد.

بنابراین، وقتی صحبت از طراحی محصول به میان می‌آید، UX و UI مکمل یکدیگر هستند – و در بازار رقابتی امروز، درست کردن هر دو جنبه یک الزام مطلق است. چه به عنوان یک طراح UX یا یک طراح UI کار کنید، درک درستی از هر دو مفید است. پس از همه، شما به ناچار با هم کار خواهید کرد. که ما را به بخش بعدی می برد…

طراحی UX یا طراحی UI کدام مسیر شغلی مناسبی دارد ؟ 

در حالی که طراحی UX و UI دست به دست هم می دهند، نیازی نیست که در هر دو مهارت داشته باشید. اگر می‌خواهید بفهمید کدام مسیر شغلی برای شما مناسب است، مهم است که مهارت‌های کلیدی مورد نیاز طراحان UX در مقابل UI و همچنین وظایف معمول روزانه هر کدام را در نظر بگیرید.

یک طراح UX چه می کند؟

بنابراین، ما اکنون می دانیم، به صورت انتزاعی، نقش طراح UX شامل چه چیزی می شود – اما چگونه این به وظایف روزمره تبدیل می شود؟ در اینجا یک مثال از وظایف و مسئولیت‌های معمول یک طراح UX است. در این راهنما شرح مفصل تری از فرآیند طراحی UX خواهید یافت.

استراتژی و محتوا  /  تحلیل رقبا  /  تجزیه و تحلیل مشتری و تحقیقات کاربر  /  ساختار و استراتژی محصول  /  توسعه محتوا  /  اجرا و تجزیه و تحلیل  /  هماهنگی با طراحان رابط کاربری

هماهنگی با توسعه دهندگان  /  پیگیری اهداف و ادغام

تجزیه و تحلیل و تکرار UX

بنابراین بازاریاب جزئی، طراح بخش، مدیر پروژه جزئی. نقش UX پیچیده، چالش برانگیز و چند وجهی است. در واقع، نقش طراح UX بسته به نوع شرکتی که در آن کار می‌کند بسیار متفاوت است. می‌بینید که تکرار محصول، به عنوان مرتبط با تجزیه و تحلیل یا آزمایش، در واقع دو بار ذکر شده است، اما در واقع شما آن را در آن قرار می‌دهید. بین هر آیتم دیگری در لیست در نهایت، هدف این است که اهداف تجاری را به نیازهای کاربر از طریق فرآیند تست کاربر و قابلیت استفاده و اصلاح به سمت آنچه که هر دو طرف رابطه را برآورده می کند، متصل کنیم.

یک طراح رابط کاربری چه کاری انجام می دهد؟

اگر ایده ایجاد تجربه های کاربری عالی را دوست دارید اما خود را فردی بصری تر می بینید، ممکن است به طراحی UI علاقه بیشتری داشته باشید. در زیر یک عکس فوری کوتاه از وظایف کلیدی طراح رابط کاربری یا توضیح جامع تری از آنچه که یک طراح رابط کاربری واقعاً انجام می دهد را در این راهنما خواهید دید.

ظاهر محصول  /   تحلیل مشتری  /  تحقیق طراحی  /  برندسازی و توسعه گرافیک  /  راهنمای کاربر

پاسخگویی و تعامل  /  نمونه سازی UI  /  تعامل و  انیمیشن  /  سازگاری با تمام اندازه های صفحه نمایش دستگاه  /  پیاده سازی با توسعه دهنده

به عنوان یک طراح بصری و تعاملی، نقش رابط کاربری برای هر رابط دیجیتالی حیاتی است و برای مشتریان، عنصری کلیدی برای اعتماد به یک برند است. در حالی که خود برند هرگز تنها به عهده طراح رابط کاربری نیست، ترجمه آن به محصول است.

شما همچنین به نکته پایانی که مسئولیت “اجرای” طراحی با یک توسعه دهنده را بیان می کند، توجه خواهید کرد. در حالی که به طور کلی کارهای UI در گذشته اینگونه کار می کردند، باید توجه داشته باشید که خطوط در حال محو شدن هستند، زیرا اصطلاح “طراح وب” (در اصل یک طراح UI که می تواند کدنویسی کند) با تخصص طراحان رابط کاربری جایگزین شده است.

در حالی که UX نیازی به کدنویسی ندارد، رابط کاربری نقشی است که با گذشت زمان، به عنوان بخشی از ایجاد رابط های تعاملی به آن تکیه می کند، و “توسعه دهنده UI” به عنوان یک نقش در شرکت ها ظاهر می شود. از آنجایی که این نقش روز به روز رایج‌تر می‌شود، ما یک راهنمای کامل برای توسعه UI ایجاد کرده‌ایم تا شما آن را بررسی کنید.

 

 

نویسنده : تیم تولید محتوای ایده راهیاب

پیام بگذارید

هدف ما ایجاد راه‌حل‌هایی است که موانعی را که افراد را از انجام بهترین کارشان باز می‌دارد، از بین ببرد.

گزارش سالانه ایده راهیاب